15 September 2018

Just Deal With It > Questions & Propositions for Nov 6 General Election Ballot

These 2018 Ballot Questions - and the information in italics - is directly from the official Mesa City Clerk's office ....this is what your government wants you to know about millions more in debt on the backs of taxpayers and residents here in Mesa.
They're trying everything in the book to trick you .... stay smart and be well
Your MesaZona blogger has inserted some animated graphics to bring your attention to some questionable items. The city manager has planned a Grab-Bag-of-Goodies to package it all nicely. . . all while the City of Mesa has the highest hike in poverty for many city in the U.S.. How's your quality of life, your job? What has the city government done for you lately?
 
Question 1 Home Rule

Home Rule Question 1
Home Rule or Locally Controlled Alternative Expenditure Limitation allows the City of Mesa to maintain local control of the annual budget amount and determine the necessary expenditure limitation while remaining within available revenues and resources (i.e. maintaining a balanced budget).
The City has had a Home Rule expenditure limitation option in effect since FY 2000/01.
Renewal of Home Rule in November 2018 would be effective through FY 2022/23. Without the Home Rule option, the City would be subject to the State Expenditure Limitation which is based on the budget set in FY 1979/80 adjusted for inflation and population.


This would result in the City having to cut approximately $200M from the 2019/20 budget which represents 42% of the General Fund impacting every City department including public safety.

Frequently Asked Questions

Regla de Autogobierno - Pregunta 1
La Regla de Autogobierno o Alternativa al Límite de Gastos Controlada Localmente permite a la Ciudad de Mesa mantener el control local sobre la cantidad del presupuesto anual y determinar el límite necesario de gastos mientras que retiene dentro de la misma los ingresos y recursos disponibles (ejem.: manteniendo un presupuesto balanceado). Desde el año fiscal 2000/01 la Ciudad ha tenido en vigor una opción de limitación de gastos de la Regla de Autogobierno.
La renovación de la Regla de Autogobierno en noviembre de 2018 estaría vigente hasta el año fiscal 2022/23. Sin la opción de la Regla de Autogobierno, la Ciudad estaría sujeta a la Limitación de Gastos del Estado que está basada en el presupuesto establecido en el año fiscal 1979/80 ajustada por la inflación y la población. Esto resultaría en que la Ciudad tenga qué recortar aproximadamente $200M del presupuesto de 2019/20 lo cual representa el 42% del Fondo General impactando a todo departamento de la Ciudad, incluyendo seguridad pública.
 

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Question 2 Public Safety Sales Tax
Public Safety Sales Tax Question 2
$25,000,000 annually
Public Safety Sales Tax Question 2 ($25.M annually) 
The Public Safety Sales Tax question would increase the City’s retail sales tax by .25% bringing the total City rate to 2.0%. This would put Mesa’s retail tax rate in the lower 50% of the valley municipalities. The revenues generated by the additional sales tax would go towards hiring new police and fire/medical personnel as well as ongoing expenses related to those positions. The funds would be allocated as follows:
Police Department – ($15M) – 65 positions and related expenses
Fire and Medical Department – ($10M) – 45 positions and related expenses
 
Impuesto Sobre la Venta para la Seguridad Pública
Pregunta 2 $25,000,000 annually
La cuestión del Impuesto Sobre la Venta para la Seguridad Pública aumentaría el impuesto sobre la venta al menudeo de la Ciudad por .25% llevando el total de la tasa de la Ciudad al 2.0%. Esto pondría al impuesto sobre la venta al menudeo de Mesa en el 50% más bajo de las municipalidades del valle. Los ingresos generados por el impuesto sobre la venta adicional irían hacia la contratación de nuevo personal de policía y bomberos/médico además de los gastos en curso relacionados con esos puestos. Los fondos serían asignados como sigue:
Departamento de Policía – ($15M) – 65 puestos y gastos relacionados
Departamento de Bomberos y Médico – ($10M) – 45 puestos y gastos relacionados
Question 3 Public Safety Bond
Public Safety Bond Question 3
$85,000,000
This question, if passed, would authorize the City to issue general obligation bonds for public safety specific capital projects and would be paid off using a secondary property tax. Targeted capital projects are as follows with a Bond Issuance Cost of $0.2M:
Fire/Medical Department –
Fire Apparatus ($24.7M),
Fire Station 221 – Eastmark ($5.1M),
Fire Station 222 – Northeast ($12.M)
Police Department – Police Station – Northeast ($25.0M), Evidence Facility ($10.0M)

Information Guide

Bono para la Seguridad Pública - Pregunta 3
$85,000,000
Esta cuestión, de ser aprobada, autorizaría a la Ciudad para que emita bonos de obligación general para proyectos capitales específicos para la seguridad pública y se pagarían usando impuestos secundarios sobre la propiedad. Los proyectos de capital específicos son los siguientes, con un Costo de Emisión de Bonos de $0.2M:
Departamento de Bomberos/Médico – Aparatos de Bomberos ($24.7M), Estación de Bomberos 221 – Eastmark ($5.1M), Estación de Bomberos 222 – Noreste ($12.M)
Departamento de Policía – Estación de Policía – Noreste ($25.0M), Instalación de Evidencia ($10.0M)

Guía de Información

Question 4 Parks and Culture Bond
Parks and Cultural Bond Question 4
$111,000,000
This question, if passed, would authorize the City to issue general obligation bonds for parks and cultural specific capital projects and would be paid off using a secondary property tax. Targeted capital projects are as follows with a Bond Issuance Cost of $0.3M:
Athletic Fields ($61.2M) – Monterey Park, Crismon & Elliot Basin, North Center Street, Red Mountain Community, Red Mountain Youth Baseball/Softball
Park Amenities ($9.1M) – City Center Plaza, Carriage Lane Dog Park, Countryside Dog Park, Harris Park
Paths ($12.4M) – Signal Butte & Elliot, Lehi Crossing Shared Use (McDowell Rd to Loop 202), Eastern Canal Shared Use (Brown Rd to Broadway Rd)
Cultural ($28.0M) – Southeast Mesa Library, Dobson Library and Main Library Improvements, Federal Building Renovation, i.d.e.a. Museum renovation (Phase One)

Information Guide

Bono para Parques y Cultura - Pregunta 4
$111,000,000
Esta cuestión, de ser aprobada, autorizaría a la Ciudad para que emita bonos de obligación general para proyectos capitales específicos para parques y culturales y se pagarían usando impuestos secundarios sobre la propiedad. Los proyectos de capital específicos son los siguientes, con un Costo de Emisión de Bonos de $0.3M:
Campos Atléticos ($61.2M) – Monterey Park, Crismon & Elliot Basin, North Center Street, Red Mountain Community, Red Mountain Youth Baseball/Softball
Instalaciones para Parques ($9.1M) – City Center Plaza, Carriage Lane Dog Park, Countryside Dog Park, Harris Park
Senderos ($12.4M) – Signal Butte & Elliot, Lehi Crossing Shared Use (McDowell Rd a Loop 202), Eastern Canal Shared Use (Brown Rd a Broadway Rd)
Cultural ($28.0M) – Biblioteca Southeast Mesa, Mejoramientos a la Biblioteca Dobson y a la Biblioteca Principal, Renovación del Edificio Federal, Renovación del Museo i.d.e.a. (Fase Uno)
Guía de Información
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Question 5 Mesa City Charter Section 613
Mesa City Charter Section 613 Question 5

This question seeks authorization for the City to expend public funds greater than $1,500,000 to construct or aid in the construction of the Mesa Plays Youth Sports & Events Complex on City-owned land which may consist of a multi-purpose facility, lighted multi-purpose fields with seating, and related improvements.
The question deals specifically with the construction of tournament soccer fields at a cost of $30.0M and would be paid for primarily with bed tax, sales tax and concession revenues generated by the complex.
 
 
Sección 613 de los Estatutos de la Ciudad de Mesa -
Pregunta 5
Esta cuestión busca la autorización para que la Ciudad gaste fondos públicos que ascienden a más de $1,500,000 para construir ó ayudar en la construcción del complejo juvenil y deportivo Mesa Plays Youth Sports & Events Complex en terrenos propiedad de la Ciudad que puedan consistir de una instalación multi-usos, campos iluminados multi-usos con gradería, y mejoramientos relacionados. La cuestión se refiere específicamente a la construcción de canchas para torneos de fútbol/balompié a un costo de $30.0M y que se pagarían principalmente con el impuesto de alojamiento turístico (cama), el impuesto sobre la venta y los ingresos de la concesión generados por el complejo. 

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Question 6 Transient Lodging (Bed) Tax
Transient Lodging (Bed) Tax Question 6
This question seeks authorization for the City of Mesa to increase the City’s transient lodging (bed) tax by 1.00%, from 5.00% to 6.00%, beginning on March 1, 2019, for the purpose of promoting tourism in Mesa, Arizona, which may include funding for construction, operation, maintenance, and related costs for the Mesa Plays Youth Sports & Events Complex on City-owned land.
Impuesto de Alojamiento Turístico (Cama) - Pregunta  6
Esta cuestión busca autorización para que la Ciudad de Mesa aumente el impuesto de alojamiento turístico (cama) por 1.00%, de 5.00% a 6.00%, a partir del 1º de marzo de 2019, con el fin de promover el turismo en Mesa, Arizona, lo cual puede incluir fondos para la construcción, la operación, el mantenimiento y costos relacionados para el complejo juvenil y deportivo Mesa Plays Youth Sports & Events Complex en terrenos propiedad de la ciudad.

 

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